MOTIVATION

Inom Relationsbaserad Hästträning använder vi godis som motivation och tack. Så gott som alla hästar är motiverade av godis och det är ett smidigt sätt att träna. Ibland går det också bra att använda andra typer av förstärkare som motivation, till exempel kli eller ett favoritbeteende (detta tar vi dock inte upp i denna kurs, utan kommer vi prata mera om i BAS-kursen).

När hästen är helt ny till godisbelöningar är det viktigt att ni hittar en struktur i träningen för att undvika frustration. Kanske börja med godisbelöningarna endast i en specifik situation (lastning, borstning, promenader) eller på en specifik plats (i boxen, i paddocken, i skogen). På så viss lär sig hästen att endast förvänta sig belöningsbaserad träning DÄR och DÅ och inte hela tiden. Sedan när du har kommit en bit på vägen, om du vill, kan du utöka det och använda godis i fler situationer. 

Vilken belöning ska jag välja?
Vilken belöning du väljer beror helt på dig och din häst. Det kan vara: morotsbitar, äppelbitar, pellets (high fiber cubes, lusernpellets, primero, hästens vanliga foder), lusernhack, hötussar, knäckebröd, gräs, havreringar, slick på slicksten…

En morotsbit har för dem flesta hästar ett högre värde än pellets, men det kan också vara tvärtom! När hästen behöver mer motivation, så behöver vi öka värdet av våra belöningar. Du kan byta godis till något mer smakligt eller helt enkelt öka mängden av godisar du ger. När du däremot har en häst som är för motiverad så vill vi istället sänka värdet av belöningarna, till exempel använda lusernhack eller hötussar.

Om du har en häst som blir väldigt exalterad när du börjar med en belöningsbaserad träningsmetod som denna så finns det några saker du kan testa och tänka på:
-Se till att din häst inte är hungrig, ge den sin giva hö strax innan träningen
– Använd stora godisar (tex stora bitar morot som är lätta att få tag i), så hästen inte behöver leta i din hand
– Använd godis med längre tuggtid, tex lusernhack, primero eller en morotsbit på en liten tuss hö, eller varför inte testa att belöna med hötussar? (tuggandet gör att hästen slutar leta efter mera mat och det aktiverar det parasympatiska nervsystemet)
-Börja med att lära din häst att behärska sig och vara lugn, en tydlig struktur i passet som ger en förutsägbarhet brukar ge en lugnande effekt. Se lugn som förutsättning för att få träna.

TIPS:
– Om din häst har haft foderstrupsförstoppning är risken större att få det igen. Speciellt om du använder pellets som förstärkare kan det bli torrt i halsen. För att undvika problem är det bra att erbjuda hästen vatten under träningspasset, välja ett annat godis och var noga med att hästen inte är frustrerad eller orolig (det kan göra att den tuggar för snabbt och slarvigt).
– Är din häst tjock och får inte äta så mycket godis? Anpassa träningspasset efter hur mycket godis du kan ge din häst. Snåla inte utan korta hellre passet.
– Din häst måste vara lugn och tillfreds på platsen för att vara mottaglig för träning. Se till att vara nära andra hästar eller på en plats där hästen trivs i början och jobba sedan successivt med att vara lugn på flera platser och situationer.
– Kom ihåg att ta pauser, speciellt när ni tränar på något nytt!

  • Skriv upp dig på väntelistan We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
    Email We won't share your address with anybody else.