När Anne och Joanna undervisar ser de ofta att hästen reagerar på ägarens känslotillstånd. Som om att hästen vill säga ägaren
nånting med sitt beteende. Typiskt är en ägare som är spänd/orolig/uppe i varv/tänker på annat och en häst som nafsar eller buffar på sin ägare. Känner du igen dig?

Istället för att träna bort just det oönskade beteende har fantastiska resultat uppnåtts genom att hjälpa ägaren att ändra sitt känslotillstånd! Så i detta steg i kursen vill vi fokusera på DIG så du kan vara den bästa hästägare och tränare för just din häst.

Joannas häst Mero var mycket nafsig när hon började med godisbelöningar. Det blev mycket bättre när hon tänkte på sin andning och sin avslappning i träningen. Men det har helt försvunnit från den dagen där hon helt enkelt glömde bort det. Hon förväntade sig inte längre att han skulle bita henne och då gjorde han inte det längre.

Annes häst Stjärnan brukar inte vara särskilt nafsig alls, hon kan på sin höjs buffa lite på henne när hon är okoncentrerad. Men när det finns andra människor omkring så kan hon börja nafsa efter godisväskan och små bitas när hon ska ta godis från handen. Hon reagerar på när Annes fokus inte är här och nu med hästen.

Genom att öva på sin egen avslappning innan du är med din häst, hjälper dig att snabbare hitta det när du väl är i situationen som eventuellt kan göra att du spänner dig. Därför får du i detta kapitel en övning som du kan göra hemma när du vill eller i sadelkammaren strax innan du går ut till din häst. Den kommer att hjälpa dig hitta avslappningen och kroppsmedvetenheten som du behöver för att kunna vara din hästs bästa människa.

PROGRESSIV MUSKELAVSLAPPNING

Denna övning kan göras sittandes eller liggandes. 10 minuter två gånger om dagen är att rekommendera närmaste veckorna för att märka skillnad redan närmaste tiden. Det går inte att säga exakt när DU kommer märka något, eller vad det kommer att vara. Det är dock garanterat att du kommer att lära dig mer om din kropp. Du kommer att göra den i din takt, efter din egna andning. Det finns inget rätt att fel i hur du andas eller hur du spänner dig.

VARNING: Den kan vara beroendeframkallande!

När övningen utförs regelbundet kan den träna hjärnan att på en signal slappna av i alla våra muskler. Då har vi verkligen möjlighet att använda oss av den när vi är ute med våra hästar.

Läs texten, sett på musiken och gör sedan övningen på egen hand.

BÖRJA MED ATT

Avse en stund då du ger dig rätt att göra övningen, i minst 10 minuter i början, har du tid med mer så gör det! Sätt eller lägg dig bekvämt. Blunda för att öka avslappningen. Observera 5-7st av dina andetag, utan att ändra på den. Känn hur luften åker in och fyller dina lungor. Känn hur kläderna du har på dig rör sig när du andas.

SITTANDES

  • Tryck ner tårna på din högerfot mor golvet, ta ett djupt andetag, och när du andas ut släpper du spänningen.
  • Andas tre andetag.
  • Tryck ner tårna på din högerfot igen och denna gången observerar du vilken muskel det är du spänner och hur din andra fot känns, är den avlsappnad?
  • Nästa gång du andas ut – slappnar du av.
  • Upprepa två gånger på din vänsterfot. Kom ihåg att andas och njuta innan du spänner dina muskler igen.
  • Tryck ner hälen mot golvet, andas in och slappna av när du andas ut. Repetera och ställ dig själv frågorna vilken muskel det är du spänner och hur den motsvarande muskeln känns.
  • Håll upp dina händer som om när du rider, spänn din högerhand och andas in. När du andas ut slappnar du av i handen.
  • Andas och repetera
  • Tryck in båda dina armbågar mot dina sidor, andas och slappna av när du andas ut.
  • Höj axlarna mot dina öron, ta ett djupt andetag och släpp ner de när du andas ut. ta tre andetag innan du repeterar två gånger till.
  • Har du tid, testa att göra dessa!
  • Höj upp dina ögonbryn – släpp när du andas ut.
  • Blunda hårt – släpp när du andas ut.
  • Bit ihop hårt – släpp när du andas ut.
  • Pressa ihop dina läppar – släpp när du andas ut.
  • Sitt sedan kvar och observera 5-7 andetag, känns efter hur dina muskler nu känns. Känn efter hur din hela din kropp nu känns, hur din andning känns.

 

Du kan med fördel lyssna på musiken i denna video samtidigt som du utforskar denna avslappningsmetod.

SparaSpara

  • Skriv upp dig på väntelistan We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
    Email We won't share your address with anybody else.