đŸ„• Att göra rĂ€tt med godis och klicker

Inom Relationsbaserad HÀsttrÀning anvÀnder vi belöningar sÄ som godis och kli. Det fungerar som motivation för hÀsten och vÄrt personliga sÀtt att visa tacksamhet till vÄr hÀst i trÀningen, vilket ocksÄ kallas för belöningsbaserad trÀning. SÄ gott som alla hÀstar Àr motiverade av mat och godis och det Àr ett effektivt sÀtt att trÀna. Ibland gÄr det ocksÄ bra att anvÀnda andra typer av förstÀrkare som motivation, till exempel kli eller grÀs.

NĂ€r hĂ€sten Ă€r helt ny med godisbelöningar Ă€r det viktigt att ni hittar en struktur i trĂ€ningen för att undvika frustration. Det kan vara bra att börja med klickertrĂ€ningen endast i en specifik situation (lastning, borstning, promenader) eller pĂ„ en specifik plats (i boxen, i paddocken, i skogen). PĂ„ sĂ„ vis lĂ€r sig hĂ€sten att endast förvĂ€nta sig klickertrĂ€ning DÄR och DÅ och inte hela tiden. Sedan nĂ€r du har kommit en bit pĂ„ vĂ€gen, om du vill, kan du utöka det och anvĂ€nda godis i fler situationer. 

 Vilken belöning/godis ska jag anvÀnda?

Vilken belöning du vÀljer beror helt pÄ dig och din hÀst. Det kan vara: hö, pellets (high fiber cubes, lusernpellets, primero, hÀstens vanliga foder), lusernhack, knÀckebröd, grÀs, havreringar, morötter eller Àpplen. 

För en hel del hĂ€star Ă€r det smart att börja med det trĂ„kigaste “godiset”, alltsĂ„ hö eller hö-pellets. KlickertrĂ€ningen Ă€r i sig vĂ€ldigt motiverande, dĂ€rför anvĂ€nder vi ofta trĂ„kigare godis för att undvika alldeles för mycket engagemang (och frustration) som morötter eller fĂ€rdiga hĂ€stgodisar kan ge. 

Anpassa belöningen efter din hÀst och ha gÀrna vatten tillgÀngligt!

Se till att aldrig trÀna en hungrig hÀst. En hungrig hÀst kan lÀtt bli en frustrerad hÀst! 

TÄNK PÅ DETTA 

För att undvika att din hÀst blir vÀldigt exalterad, ivrig eller frustrerad:

– VĂ„ga mata! Desto oftare den fĂ„r belöning desto mindre behöver hĂ€sten gissa och bli frustrerad för att den inte förstĂ„r. Belöna Ă€ven om hĂ€sten bara tittade Ă„t rĂ€tt hĂ„ll, att ha en go kĂ€nsla Ă€r viktigare Ă€n att hĂ€sten gör rĂ€tt direkt.

– AnvĂ€nd godis med lĂ€ngre tuggtid, tex hö, lusernhack, primero eller en morotsbit pĂ„ en liten tuss hö. Tuggandet gör att hĂ€sten slutar leta efter mera mat och det aktiverar det parasympatiska nervsystemet.

– Gör smĂ„ korta pass och du kan med fördel ha hö tillgĂ€ngligt i början för att ytterligare minska stressen kring mat. Ofta har bĂ„de vi och hĂ€starna mycket stress förknippat med mat och godis. HĂ€starna har ofta begrĂ€nsad mattillgĂ„ng och Ă€r hungriga nĂ€r vi vĂ€l ger de mat. LikasĂ„ har vi lĂ€rt oss att det Ă€r fult att ge godis ut handen samtidigt som nĂ€r vi vĂ€l gjort det fĂ„r en hĂ€st som letar i fickorna och sĂ„klart vill ha mer. Allt detta har ofta förnippat godis och mat med dĂ„liga kĂ€nslor som vi mĂ„ste förĂ€ndra för att hitta avslappning i klickertrĂ€ningen. 

 

Ge din hÀst en giva hö innan trÀningen om den inte har fri tillgÄng till foder.

ALLMÄNNA TIPS FÖR KLICKERTRÄNING:

– Om din hĂ€st har haft foderstrupsförstoppning Ă€r risken stor att den kan fĂ„ det igen. Speciellt om du anvĂ€nder pellets som förstĂ€rkare kan det bli torrt i halsen. För att undvika problem Ă€r det bra att erbjuda hĂ€sten vatten under trĂ€ningspasset, vĂ€lja ett annat godis och vara noga med att hĂ€sten inte Ă€r frustrerad eller orolig (det kan göra att den tuggar för snabbt och slarvigt).

– Är din hĂ€st tjock och inte fĂ„r Ă€ta sĂ„ mycket godis? Anpassa trĂ€ningspasset efter hur mycket godis du kan ge din hĂ€st. SnĂ„la inte utan hellre korta pass och ge kalorisnĂ„lt godis!

– Din hĂ€st mĂ„ste vara lugn och tillfreds pĂ„ platsen för att vara mottaglig för trĂ€ning. Se till att vara nĂ€ra andra hĂ€star eller pĂ„ en plats dĂ€r hĂ€sten trivs i början och jobba sedan successivt med att vara lugn pĂ„ flera platser och situationer.

– Kom ihĂ„g att ta pauser ofta, speciellt nĂ€r ni trĂ€nar pĂ„ nĂ„got nytt!

Vill du lÀra dig mer?

Elina:

“Innan jag köpte eboken gick godistrĂ€ningen sĂ„dĂ€r, hĂ€sten blev lite nafsig och tiggig. Samtidigt började hon ju komma springades i hagen sĂ„ jag ville inte ge upp. Nu har jag lĂ€rt mig att lĂ€gga upp det mer pedagogiskt och jĂ€klar vilken utveckling! Inte nog med att det funkar felfritt i vardagen börjar hon nu erbjuda samling i paddocken! đŸ˜±”

Du har lÀst

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

0 kommentarer

Skicka en kommentar

InnehÄlls förteckning

InnehÄllsförteckning

Du har lÀst

av Eboken

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Du har inga produkter i varukorgen.

Share This