đŸ„• Operant betingning

Operant betingning Àr en typ av inlÀrning dÀr hÀstens beteende formas av konsekvenser. Genom operant betingning anvÀnds förstÀrkning eller bestraffning för att öka eller minska beteenden. De allra flesta trÀningsmetoder anvÀnder sig av operant betingning, Àven dÄ trÀnaren inte Àr medveten om inlÀrningsteorin.
Kom ihÄg att positiv och negativ hÀr syftar till den matematiska betydelsen av att addera och subtrahera, inte bra eller dÄligt.


Positiv förstÀrkning +R (Reinforcement)

NÀr vi adderar nÄgot trevligt och önskvÀrt efter ett beteende, för att göra det mer sannolikt att beteendet upprepas, sÄ anvÀnder vi oss utav positiv förstÀrkning. Det som för hÀsten upplevs trevligt och önskvÀrt Àr individuellt, det kan vara godis, kli, grÀs, en aktivitet osv.

Exempel: NÀr ett barn spelar fotboll och vinner matchen, fÄr hen massa beröm (+R) av sina förÀldrar. Resultatet blir att barnet oftare gör sitt bÀsta i fotbollstrÀningen.

NÀr hÀsten kommer till sin Àgare i hagen fÄr den en morot (+R). Resultatet blir att hÀsten alltid kommer fram i hagen nÀr den ser sin Àgare dÀr.

Negativ förstÀrkning -R (Reinforcement)

NĂ€r vi tar bort nĂ„got obehagligt eller otĂ€ckt efter ett beteende, vilket gör det mer sannolikt att beteendet upprepas, sĂ„ anvĂ€nder vi oss utav negativ förstĂ€rkning. Vi har dĂ„ först adderat nĂ„got som för hĂ€sten upplevs otrevligt, otĂ€ckt eller smĂ€rtsamt som hĂ€sten vill undvika, vilket den gör om den gör rĂ€tt. I hĂ€stvĂ€rlden kallar vi detta för “tryck och eftergift”. En eftergift Ă€r dock ingen belöning i ordets sanna bemĂ€rkelse, att slippa nĂ„got jobbigt Ă€r inte samma sak som att fĂ„ en belöning. Vi kommer att diskutera detta mer i nĂ€sta kapitel.

Exempel: Ett barn tjatar pÄ sin pappa för att fÄ glass. SÄ fort pappa hÀmtar glassen, slutar barnet tjata (-R). (Pappan upplever -R, tjatet försvinner nÀr han hÀmtat glassen, barnet dÀremot upplever +R, glassen dyker upp efter tillrÀckligt mycket tjat)

En ryttare skÀnklar hÀsten i sidorna för att fÄ den att gÄ framÄt. NÀr hÀsten börjar gÄ slutar ryttaren skÀnkla (-R). (HÀsten upplever -R, ryttare upplever +R)

Du Àr ute och det börjar regna (-R), du gÄr och stÀller dig under ett tak för att slippa bli blöt.

SÄ oavsett om du anvÀnder +R eller -R sÄ ökar beteendet i frekvens. Om beteendet inte Äterkommer efter upprepningar sÄ har du alltsÄ inte anvÀnt dig av nÄgon typ av förstÀrkning Àven om du har gett din hÀst godis eller flyttat pÄ den med tryck. Att beteendet ökar i frekvens Àr definitionen av begreppet.

Positiv bestraffning +P (Punishment)

NÀr vi lÀgger till nÄgot obehagligt eller otÀckt efter ett beteende som gör det mindre sannolikt att beteendet upprepas, dÄ har vi anvÀnt positiv bestraffning. Det kan vara exempelvis spön, ryck i rep, slag eller att höja rösten.   

Exempel: En man Àr sen till jobbet och bestÀmmer sig för att köra fort för att hinna i tid. Han blir stoppad av polisen och fÄr böter (+P). NÄgra dagar senare Àr han sen igen men bestÀmmer sig för att respektera hastighetsgrÀnsen.

En hĂ€st stannar pĂ„ ett hinder. Ryttaren slĂ„r hĂ€sten med spöt (+P). NĂ€r ryttaren ber hĂ€sten hoppa hindret igen, hoppar den omedelbart för att undvika att bli slagen igen. (Återigen upplever ryttaren +R)

Negativ bestraffning -P (Punishment)

NÀr vi tar bort nÄgot angenÀmt och önskvÀrt efter ett beteende som gör det mindre sannolikt att beteendet upprepas, dÄ har vi anvÀnt negativ bestraffning.

Exempel: NÀr tvÄ barn brÄkar om en leksak, tar mamman bort leksaken (-P). NÀr barnen senare fÄr tillbaka sin leksak brÄkar de inte, för att undvika att bli av med leksaken igen.

NÀr hÀstÀgaren kliar sin hÀst, börjar hÀsten bita i klÀderna. HÀstÀgaren slutar klia och kliver ivÀg (-P). Efter nÄgra upprepningar lÀr sig hÀsten att lÄta bli att klia tillbaka för att fortsÀtta att fÄ kli.

SÄ: NÀr du fÄr ett beteende att minska i frekvens sÄ har du anvÀnt bestraffning. NÀr du har fÄtt hÀsten att göra ett mer önskvÀrt beteende istÀllet sÄ har du anvÀnt dig av förstÀrkning för att fÄ fram det beteendet.

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SvÄrt att fÄ till det?

Lisa B skrev:

“Tack vare Anne & Joanna vĂ„gar jag belöna min hĂ€st med grĂ€s bĂ„de nĂ€r jag gĂ„r med honom och nĂ€r jag rider. SĂ„ underbart att han nu kommer travande till mig i hagen nĂ€r jag ropar pĂ„ honom! ❀ “

Du har lÀst

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

0 kommentarer

Skicka en kommentar

InnehÄlls förteckning

InnehÄllsförteckning

Du har lÀst

av Eboken

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Du har inga produkter i varukorgen.

Share This