đ„ Problemlösningstrappan
VÄrt sÀtt att trÀna och vÀlja trÀningsmetoder Àr högst subjektivt bland hÀstÀgare. MÄnga gÄnger Àr effektiviteten i tid det viktigaste kriteriet nÀr det gÀller val av trÀningsmetod. Vi kanske vÀljer ett sÀtt att trÀna för att det ger oss snabba resultat, Àven om det inte tar i beaktande hur hÀsten upplever trÀningen. Vi har valt att undersöka detta för att hjÀlpa oss vÀlja en mer etisk trÀningsmetod.
Dr. Susan Friedman Àr  professor i psykologi vid Utah State University. Hon Àr specialiserad i tillÀmpade metoder i beteendeanalys och beteendeförÀndring och har Àgnat sig Ät att skapa en etiskt standard för att öka livskvaliteten hos elever. UtifrÄn den har hon skapat en hierarki som visar att metoder som Àr minst pÄtrÀngande för individen ska anvÀndas före metoder som anses vara mer pÄtrÀngande och upplevs som obehagliga. Hon kallar denna för Human Hierarki (Humane Hierarchy).
Vi har utgÄtt ifrÄn Friedmans hierarki nÀr vi har gjort vÄr problemlösningstrappa, men har gjort nÄgra Àndringar och anpassat den till att passa hÀstar. Vi kan anvÀnda oss av trappan för att förbÀttra förutsÀttningar för trÀning, vid inlÀrning av nya beteenden och vid problematiska eller oönskade beteenden som vi behöver förÀndra hos hÀsten. Problemlösningstrappan hjÀlper oss att börja i rÀtt Ànde sÄ att trÀningen ska upplevas som sÄ trevlig som möjligt för hÀsten.
Nedan kommer en Podd dĂ€r Anne gĂ€star morotspodden och pratar om problemlösning.Â
1. HaÌlsa, utfodring & fysisk miljoÌâš âš
Om haÌsten har ett ooÌnskat beteende boÌrjar vi med att se om det finns naÌgot i haÌstens fysiska miljoÌ eller haÌlsa som kan orsaka detta. Se oÌver din haÌsthaÌllning, finns det naÌgot daÌr som du kan foÌrbaÌttra som ger din haÌst baÌttre foÌrutsaÌttningar i traÌningen? âš
âš
Se till att din haÌst kan faÌ utlopp foÌr alla sina naturliga beteenden och grundbehov. UndersoÌk din haÌst och din utrustning noga saÌ du kan ute- sluta obehag och smaÌrta. âš
âš
En studie har visat en tydlig koppling mellan aggressivitet hos haÌstar och kronisk smaÌrta (Partners with Bad Temper: Reject or Cure? A Study of Chronic Pain and Aggression in Horses. Carole Fureix, HerveÌ Men- guy och Martine Hausberger). âš
Det aÌr olaÌmpligt och ineffektivt att foÌrsoÌka traÌna bort ett beteende som bottnar i fysisk problematik. âš
Om haÌsten nyps, bits, aÌr skygg och flyktig i hanteringen, undersoÌk om den kan vara; hungrig, ha ont, saknar socialt saÌllskap eller har fysiska begraÌnsningar. âš
2. Arrangerade antecedenterâš
Antecedenter aÌr de stimuli, haÌndelser eller tillstaÌnd som intraÌffar ome- delbart foÌre ett ooÌnskat beteende, vilket kan vara orsaken till att haÌsten uppvisar beteendet.âš
Signaler aÌr antecedenter som vi laÌr in medvetet, men haÌsten kan aÌven uppleva saker i omgivningen som antecedenter. Att arrangera antece- denter innebaÌr att du kan foÌraÌndra haÌstens ooÌnskade beteende genom att aÌndra vad som haÌnder foÌre det.
Ett vanligt scenario aÌr haÌsten som staÌr och krafsar i boxdoÌrren. Vad aÌr det som haÌnder innan haÌsten boÌrjar krafsa som orsakar krafsandet?
Tog maten slut? Har kompisarna gaÌtt ut ur stallet?
PaÌ vilket saÌtt kan vi ge haÌsten mer mat saÌ att den alltid har naÌgot att goÌ- ra? AÌr det moÌjligt att ta ut haÌsten tidigare istaÌllet foÌr att den blir sist kvar?
Genom att aÌndra vaÌra tankar och kaÌnslor kan vaÌra handlingar aÌndras vilket ger haÌsten ett helt annat scenario som inte triggar den till att bitas av varken raÌdsla eller frustration.
3a. Positiv foÌrstaÌrkningâš
NaÌgonting trevligt och oÌnskvaÌrt adderas efter att ett beteende aÌr utfoÌrt foÌr att foÌrstaÌrka att beteendet upprepas. En metod som dessutom staÌrker relationen mellan maÌnniskan och haÌsten, daÌ haÌsten upplever detta som naÌgot trevligt och foÌrknippar sin maÌnniska med det positiva.
Vi laÌr en bitande haÌst ett nytt beteende, i en kontext daÌr den inte bits foÌrst. Varje gaÌng den vaÌnder bort huvudet ifraÌn dig faÌr den klick och godis. Detta beteende i sig kan bli saÌ foÌrstaÌrkt att det automatiskt ersaÌtter bitandet i hanteringen tex.âš
3b. Klassisk betingning och motbetingningâš
InlaÌrning genom association. HaÌsten laÌr sig genom upprepningar att foÌrknippa ett stimulus med ett annat stimulus som orsakar en annan kaÌnsla.
MaÌnga haÌstar som haft en daÌlig sadel kan foÌrknippa schabraket med sadeln som i sin tur orsakat smaÌrta. HaÌstar som inte gillar att lastas kan bli oroliga saÌ fort de ser en oÌppen transport. Vi kan brom- sa upp och aÌndra denna process naÌr vi anvaÌnder motbetingning.
NaÌr vi kommer med schabraket faÌr haÌsten en godis och inget annat haÌnder. Detta upprepas tills den inte laÌngre visar oro vid hanteringen av schabraket.âš
4. Differentiell foÌrstaÌrkning av âšalternativt beteendeâš
Detta betyder att vi positivt foÌrstaÌrker ett ersaÌttningsbeteende medan problembeteendet slaÌcks ut.
UtslaÌckning sker naÌr beteendet inte laÌngre blir foÌrstaÌrkt, alltsaÌ blir haÌsten ignorerad naÌr den biter. Ibland kan haÌsten bli frustrerad i detta stadie och bitandet kan oÌka foÌrst innan det foÌrsvinner helt. Genom att be haÌsten att utfoÌra ett alternativt beteende kan vi undvika frustration hos vaÌr haÌst och paÌ saÌ saÌtt behaÌlla saÌkerheten i traÌningen. IstaÌllet foÌr att bara saÌga till haÌsten att sluta och bestraffa haÌsten, laÌr vi den vad den ska goÌra istaÌllet.âš
âšNaÌr vi vaÌljer det alternativa beteendet kan vi taÌn ka paÌ att det nya beteendet ska vara ofoÌrenligt med det gamla. AlltsaÌ ska det vara svaÌrt eller omoÌjligt att fortsaÌtta med problembeteendet sam- tidigt som haÌsten utfoÌr det alternativa beteendet. Om haÌsten vaÌnder bort huvudet fraÌn oss aÌr det fysiskt omoÌjligt att samtidigt bita oss i armen.âš
Vi har laÌrt in ett ersaÌttningsbeteende foÌrst (steg 3 i trappan), saÌsom vaÌnda bort huvudet.
Vi foÌrsaÌtter oss sedan i en situation daÌr haÌsten kan bitas men staÌr i skyddad kontakt mellan oss, detta kan vara ett staket eller boxdoÌrr.
Om haÌsten bits ignorerar vi beteendet (utslaÌckning), och ber haÌsten utfoÌra vaÌrt ersaÌttningsbeteende – vaÌnda bort huvudet – foÌr att tydligt tala om vad vi vill att haÌsten goÌr istaÌllet.
5a. UtslaÌckningâš
Du ignorerar beteendet tills haÌsten slutar. Denna metod aÌr ofta laÌngdragen och orsakar mycket mer
stress aÌn vad som aÌr noÌdvaÌndigt naÌr vi kan laÌra in ett ersaÌttningsbeteende som ger haÌsten tydlig in- formation om vad den boÌr goÌra istaÌllet. Dessutom kan det vara svaÌrt att genomfoÌra detta praktiskt, det aÌr svaÌrt att laÌta bli att reagera och bestraffa haÌsten naÌr man blir biten till exempel.
HaÌsten biter i boxdoÌrren och gallret naÌr alla andra haÌstar boÌrjat faÌ sin mat. Du ignorerar den tills den slutar och daÌ faÌr den sin mat.
Denna metod kommer att foÌrst orsaka mer stress innan haÌsten saÌ smaÌningom lugnar sig.
Eftersom beteendet orsakas av att haÌsten aÌr hungrig och staÌtt en laÌngre tid utan mat aÌr processen ocksaÌ etiskt mindre foÌrsvarbar.
5b. Negativ bestraffning (-P)âš
Vi tar bort naÌgot som haÌsten vill ha, naÌr den utfoÌr ett ooÌnskat beteende, vilket resulterar i att beteendet minskar.
Du ska leda ut haÌsten, som vill ut ur boxen, men varje gaÌng du naÌrmar dig boÌrjar den bita i saker.
Du gaÌr daÌ daÌrifraÌn, det vill saÌga tar bort det som haÌs- ten vill ha – moÌjligheten att ledas ut.
Efter upprepade foÌrsoÌk kan haÌsten laÌra sig att om den vill ledas ut maÌste den laÌta bli att bita i saker.
5b. Negativ bestraffning (-P)âš
Vi tar bort naÌgot som haÌsten vill ha, naÌr den utfoÌr ett ooÌnskat beteende, vilket resulterar i att beteendet minskar.
Du ska leda ut haÌsten, som vill ut ur boxen, men varje gaÌng du naÌrmar dig boÌrjar den bita i saker.
Du gaÌr daÌ daÌrifraÌn, det vill saÌga tar bort det som haÌs- ten vill ha – moÌjligheten att ledas ut.
Efter upprepade foÌrsoÌk kan haÌsten laÌra sig att om den vill ledas ut maÌste den laÌta bli att bita i saker.
6. Positiv bestraffning (+P)âš
NaÌgonting foÌr haÌsten otrevligt och obehagligt adderas efter att ett ooÌnskat beteende uppvisas. PaÌ saÌ saÌtt laÌr sig haÌsten att undvika det otrevliga genom att sluta utfoÌra beteendet.
NaÌr din haÌst foÌrsoÌker bita dig naÌr du leder den saÌ slaÌr du den paÌ mulen med ett spoÌ eller naÌgot annat tillgaÌngligt. âš
Om haÌsten uppfattade det som tillraÌckligt obe- hagligt leder det foÌrmodligen till att den slutar.
SaÌ visst kan det vara effektivt att anvaÌnda +P, men du faÌr avgoÌra sjaÌlv hur etiskt foÌrsvarbart det aÌr. I de allra flesta fall vore det baÌttre om man hade provat loÌsa situationen paÌ ett annat saÌtt innan steg 6 tillaÌmpades.
En haÌst brukade alltid sparka till och dra upp sitt ben naÌr han skulle behandlas mot mugg.
Han hade blivit bestraffad med aÌthutningar och slag (+P) foÌr detta men det hade inte gett naÌgot resultat.
IstaÌllet placerades haÌsten ute daÌr han kunde se sina kompisar och traÌnades med positiv foÌrstaÌrkning (+R): varje gaÌng han staÌllde ner och hoÌll ner sin hov paÌ en matta. âš
FraÌn den dagen var det laÌtt att skoÌta hans ben daÌ han inte kunde sparka samtidigt som att haÌlla hoven paÌ mattan.
Ge dig sjÀlv tid för förÀndring
Om du Àr osÀker pÄ om en metod funkar eller inte, sÄ kan du ge dig sjÀlv en viss tidsram att jobba inom. Till exempel sÄ kan du bestÀmma att du kommer att anvÀnda steg 1 till 4 under de kommande 6 mÄnader för att trÀna bort ett specifikt problem eller del av ett problem. Efter det sÄ utvÀrderar du resultatet och dÄ kan du ta beslutet att gÄ vidare och anvÀnda steg 5, om inte resultatet Àr tillfredsstÀllande.
Steg 6 försöker vi sÄklart undvika sÄ lÄngt det bara gÄr, men det finns plats för det ocksÄ, till exempel i form av sjÀlvförsvar i en akut situation. Men att systematiskt och slentrianmÀssigt anvÀnda sig utav +P Àr nÄgot som aldrig leder till den relationen vi strÀvar efter i trÀningen.
Vill du ha stöd pÄ vÀgen?
đ
Du har lÀst
à sikt, fundering eller frÄga?
InnehÄlls förteckning
InnehÄllsförteckning
Du har lÀst
av Eboken
1. HĂ€stens KĂ€nslosystem
2. HĂ€stens kommunikation
3. HĂ€sten & MĂ€nniskan
4. InlÀrning & Betingning
5. Beteendeanalys & Problemlösning
6. HĂ€stens Autonomi
7. Relationsbaserad HÀsttrÀning
à sikt, fundering eller frÄga?
0 kommentarer
Skicka en kommentar
Du mÄste vara inloggad för att skriva en kommentar.
0 kommentarer