đŸ„• Triggerstapling

Triggerstapling

Triggerstapling Àr nÀr kombinationen av flera olika triggers, som var för sig inte utgör ett problem, gör att hÀsten kommer över sin tröskel och blir stressad och rÀdd. Triggerstapling Àr ett mycket vanligt problem, speciellt nÀr vi vill rida ut. Det blir dÄ en kombination av att komma lÀngre och lÀngre bort frÄn det trygga stallet och flocken, tillsammans med olika stressorer som kan dyka upp lÀngst vÀgen. Det Àr Àven vanligt att triggerstaplingen Àr orsaken till att hÀsten Àr svÄr att lasta pÄ bortaplan.

Triggerstapling kan dock ske i mĂ„nga olika scenarion och det Ă€r enbart din hĂ€st som bestĂ€mmer vad som orsakar den triggerstapling. Om hĂ€sten Ă€r osĂ€ker för att lĂ€mna flocken, gĂ„ in i stallet och hovslagaren, sĂ„ sker det trigerstapling. Även om hĂ€sten gĂ„tt in i stallet mĂ„nga gĂ„nger innan. Det Ă€r det som Ă€r kruxet, det spelar ingen roll hur mĂ„nga gĂ„nger en hĂ€st gĂ„tt förbi eller gjort nĂ„got, om den fortfarande upplever ett obehag sĂ„ blir den pĂ„verkad och upplever mer eller mindre rĂ€dsla.

Det vi kan göra för att undvika triggerstapling Àr att vara uppmÀrksamma pÄ alla tecken, signaler och beteenden hÀsten förut. Vi behöver utgÄ frÄn en plats och situation dÀr hÀsten verkligen Àr helt lugn, dÀr den Àr nÀrmare noll i stressnivÄ. DÀrifrÄn kan vi sedan utforska hur lÄngt vi kan gÄ, i vilken riktning och pÄ vilket sÀtt. Hur Àr det utanför grinden? Hur Àr det pÄ gÄrdsplanen? Hur Àr det 50 meter, 100 meter, 500 meter frÄn stallet? MÄnga gÄnger börjar hÀsten uppleva obehag mycket tidigare Àn vi tror.

NÀr vi kommer till en trigger sÄ behöver vi stanna upp och hjÀlpa hÀsten att slappna av. Ibland rÀcker det med att bara lÄta hÀsten titta klart, ibland kanske hÀsten behöver Àta lite grÀs i kanten, vi kan ocksÄ göra nÄgon favorit (klicker)övning, vi kan sitta av och leda den, eller gÄ hemÄt igen.

Det Àr viktigt att vi inte gÄr vidare förrÀns hÀsten verkligen har blivit lugnare igen. Det innebÀr att vi inte kommer lika lÄngt som vi hade planerat men vi mÄste pÄminna oss sjÀlva om att hÀstens kÀnsla och upplevelse av trÀningspasset och umgÀnget med oss Àr viktigare Àn hur lÄngt vi gÄr just idag.

PÄ det viset kommer hÀsten att se framemot nÀsta pass och lita pÄ att du tar hand om dess kÀnslor och inte ber om saker som den Ànnu inte klarar av. SjÀlvförtroendet vÀxer och hÀsten kommer kunna gÄ lÀngre och lÀngre med bibehÄllen lugn och bli en motiverad och stabil trÀningskompis!

Podden nedanför Àr en av poddarna ifrÄn RÀdslosystemet. Du som lyssnat pÄ alla poddar dÀr har dÄ redan hört denna.

 

Sugen pÄ mer?

Hanne A skrev sÄhÀr om ett annat avsnitt i eboken:

“Den hĂ€r var fantastisk!!! Jag vill typ dela den med hela vĂ€rlden. TĂ€nk va mycket man pressar sig till att göra saker man Ă€r rĂ€dda för, nĂ€r man hade kunnat börja pĂ„ en lĂ€gre och mer skonsam nivĂ„. Och hur mycket skam och krav man piskar sig med. Att lyssna pĂ„ denna var som balsam för en sliten sjĂ€l. Ni Ă€r underbara! Tack!”

Du har lÀst

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

1 kommentar

Skicka en kommentar

InnehÄlls förteckning

InnehÄllsförteckning

Du har lÀst

av Eboken

Åsikt, fundering eller frĂ„ga?

1 kommentar

Skicka en kommentar

Du har inga produkter i varukorgen.

Share This